عفونت‌های ادراری، التهاب مثانه

التهاب مثانه (سیستیت)

التهاب مثانه در اثر عفونت ایجاد مى‌شود. باکترى معمولاً از طریق پیشابراه وارد مثانه مى‌شود. در نتیجه عفونت مثانه به علت کوتاه‌تر بودن پیشابراه در زنان بیسیار شایع‌تر است. بنابراین تعجبى ندارد که عفونت مثانه و معمولاً در اثر آمیزش جنسى و به‌دلیل وارد شدن فشار به پیشابراه که ممکن است باکترى‌ها را به‌طرف بالا و مثانه براند، ایجاد شود. این عارضه اغلب هنگام حاملگى به‌دلیل فشار جنین روى مثانه و ایجاد انسداد موقتى نیز بروز مى‌کند.

التهاب مثانه باعث درد مداوم سوزشی در عمق لگن می شود. درد ممکن است به پشت، پائین شکم، میزراه و اندام های تناسلی خارجی سرایت کند. مبتلایان دچار احساس درد یا نیاز مکرر به دفع ادرار، ادرار خونی و تب مختصر می شوند. بیشتر عفونت های ادراری ناشی از باکتری اشریشیا کولای هستند.

درمان التهاب مثانه

در مردان، التهاب حاد مثانه با آنتی بیوتیک و نوشیدن آب فراوان برای دفع باکتری ها درمان می شود. باکتری های اسیددوست موجود در ماست به جایگزین شدن باکتری های مفید کشته شده توسط آنتی بیوتیک ها کمک می کنند. نوشیدن منظم آب قره قاط یا سیاه گیله در درمان و پیشگیری عفونت های لوله ی گوارش موثر است. مخلوط کردن این ها با آب سیب طعم آنها را بهتر می کند. عطر درمانی می تواند در تسکین درد موثر باشد. بیست قطره روغن اسانس ارس، اوکالیپتوس یا صندل را به آب گرم استحمام اضافه کنید. درمان های گیاهی توصیه شده شامل کپسول چای انگور خرس، که باید با شیر یا یک قاشق مرباخوری (۵ میلی لیتر) جوش شیرین مصرف شود، و چای باکو (یک قاشق مربا خوری برگ خشک شده به ازای هر فنجان آب) است. البته، اگر به عفونت کلیه دچارید، آبستن هستید، یا بچه شیر می دهید، چای باکو مصرف نکنید.

تسکین التهاب مثانه

خنثی بودن ادرار می تواند درد سوزشی التهاب مثانه را تسکین دهد. این کار را می توان با خوردن منظم هندوانه یا با نوشیدن دو بار در روز محلول یک قاشق مرباخوری جوش شیرین در یک لیوان آب انجام داد.

پیشگیری از التهاب مثانه

التهاب مثانه بر اثر عوامل گوناگون بروز می کند، از جمله تنش، جراحت به هنگام آمیزش جنسی، برنامه ی غذایی، قرص های ضد بارداری و انتقال باکتری از راست روده. با انجام کارهای ساده می توانید از این بیماری جلوگیری کنید.

• هیچگاه دفع ادرار را به تاخیر نیاندازید.
  • همیشه قبل از آمیزش از ژل های روان کننده استفاده کنید.
  • اگر شیوه ی بخصوص آمیزش جنسی باعث بیماری میشود شیوه ی دیگر آمیزش را امتحان کنید.
  • دوش گرفتن و دفع ادرار بعد از آمیزش به جلوگیری از شعله ور شدن عفونت کمک می کند.
  • برای جلوگیری از انتقال باکتری از راست روده به میزراه ناحیه ی تناسلی را از جلو به عقب بشویید.
  • از مصرف صابون های معطر، خوشبو کننده های بدن، یا محلول های شستشوی محرک برای شستن ناحیه ی تناسلی خودداری کنید.