گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی در زنان

۶ علت مهم گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی

علل زیادی برای تجربه درد در هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن وجود دارد. برخی از این علل نیاز به درمان داشته و برخی دیگر کمتر جدی هستند. اما ۶ علت مهم گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی عبارتند از:

اندومتریوز

اندومتریوز اغلب باعث درد یا گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی می شود. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بافت رحم در خارج از رحم، یعنی جایی که به آن تعلق ندارد، رشد می کند. گاهی اوقات، بافت بر روی تخمدان رشد می کنند. این بافت مانند بافت پوشش رحم، پس از ضخیم شدن و در نهایت با خونریزی قاعدگی از بدن خارج می شود. از آنجا که خون ایجاد شده بر اثر این بافت مسیر ساده ای برای خروج ندارد ممکن است در جایی از مسیر به دام افتاده و ایجاد درد زیادی کند. زنان مبتلا به آندومتریوز معمولا بدون این که خونریزی قاعدگی داشته باشند، گرفتگی های قاعدگی مانند را تجربه می کنند.

زنان مبتلا به اندومتریوز در طول دوره های پریود خود درد ناتوان کننده ای را تجربه می کنند. تا جایی که این درد مختل زندگی آن ها خواهد شد. و از آنجایی که بافت غیر طبیعی در  خارج از رحم در حال رشد است، اکثر این زنان در هنگام مقاربت جنسی، درد دارند.

بیماری التهابی لگن

زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن، یا PID، نیز می توانند گرفتگی بعد از رابطه جنسی را تجربه کنند. PID به طور معمول با کلامیدیا که یکی از بیماری های مقاربتی است، ایجاد می شود. در برخی موارد نیز سوزاک عامل آن است. هنگامی که PID رخ می دهد، لوله های فالوپ و رحم ملتهب می شوند. بنابراین بعد از رابطه جنسی و گاهی اوقات بعد از اتمام دوره درد ایجاد می شود.

فیبروئید و یا کیست

فیبروئید بسیار رایج است. فیبروئیدها در واقع تومورهای خوش خیم و یا غیر سرطانی هستند که در رحم تشکیل می شوند. کیست نیز می تواند در تخمدان تشکیل شود. هر دوی این بیماری ها عامل ایجاد درد و گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی هستند. گاهی فیبروئیدها خونریزی شدید در طول دوره و خونریزی در بین دوره ایجاد می کنند. بسیاری از زنان پس از پارگی کیست دل درد شدیدی دارند. در برخی از موارد، گرفتگی می تواند تا چند روز بافی مانده و همراه با نفخ باشد.

فیبروئیدها و کیست شایع ترین علل گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی می باشند. آنها به طور کلی بی ضرر هستند. اما بهتر است در صورتی که درد شدید دارید به پزشک مراجعه کنید.

ارگاسم

برای برخی از زنان، ارگاسم می تواند باعث درد شدید در منطقه تحتانی شکم شود. برخی از زنان ممکن است درد در انتهای واژن را تجربه کنند. گرفتگی می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. ارگاسم دردناک بیشتر در زنان بین سنین ۳۵ تا ۵۵ ساله ایجاد می شود. زنانی که در یائسگی هستند یا در نزدیکی دوره یائسگی به سر می برند، بیشتر دچار این عارضه می شوند.

دخول کج یا عمیق در رحم

اگر دهانه رحم هنگام دخول با آلت تناسلی تماس داشته باشد و به آن ضربه وارد شود درد شکم ایجاد می شود. برخورد آلت تناسلی با دهانه رحم موجب منقبض شدن عضلات شده و دل درد ایجاد می شود. گاهی اوقات کجی سر آلت تناسلی موجب ایجاد این برخورد می شود.

علائم اولیه بارداری

درد و گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی به ویژه بعد از ارگاسم، یکی از علائم اولیه بارداری است. هنگامی که ارگاسم رخ می دهد، انقباضات خفیف رحمی ایجاد می شود. این انقباضات می توانند درست مثل گرفتگی های قاعدگی احساس شوند. گاهی این درد شدید نیز می شود. انقباضات رحمی خفیف چیزی عادی است و به طور کلی جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر باردار هستید و تجربه گرفتگی شدید بعد از رابطه جنسی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

سکسولوژیست

اندرولوژیست