تاثیر درمان سرطان بر زندگی جنسی

سرطان سینه و سرطان پروستات شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان و مردان هستند. این دو سرطان یک نقطه مشترک دارند و آن تاثیری است که بر تمایلات جنسی افراد می‌گذارند.
تغییرات هورمونی ناشی از درمان سرطان پستان در زنان، خستگی، بی‌زاری از اندام خویش و ترس از زنده نماندن از جمله عواملی هستند که مستقیما بر میل جنسی بیماران زن اثر می‌‌گذارند. یائسگی زودرس به علت استفاده از داروی تاموکسی‌فن باعث خشک شدن واژن و احساس درد به هنگام رابطه جنسی می‌شود.
عملکرد جنسی مردان نیز در طول درمان سرطان پروستات از طریق جراحی، رادیوتراپی و محرومیت از دریافت آندروژن تنزل می‌یابد. محرومیت از دریافت آندروژن باعث بروز علائم یائسگی در مردان می‌شود. این درمان که معمولا در کنار پرتو درمانی انجام می‌گیرد، باعث کاهش میل جنسی در مردان می‌شود. حتی جراحی عصب و ترمیم عصب‌های کنترل‌کننده نعوظ نیز کمکی به بازگشت میل جنسی در مردان نمی‌کند.
کتاب‌های خوبی جهت کمک به بازماندگان مبتلا به سرطان (و شرکای جنسی آنها) برای مقابله با محدودیت‌های جنسی پس از سرطان منتشر شده است. انجمن سرطان کانادا نیز منابع آنلاین متعددی را جهت کمک به بیماران ارائه کرده است.
متاسفانه، بسیاری از پزشکان به اندازه کافی درباره عوارض و تغییرات جنسی پس از درمان صحبت نمی‌کنند. بازماندگان سرطان پروستات عمدتا از داروهایی مانند ویاگرا برای بازگرداندن میل جنسی خود استفاده می‌کنند، اما اغلب به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابند. تنها بخش اندکی از بیماران از مصرف این داروها نتیجه می‌گیرند؛ در حالیکه بخش عمده‌ای از آنها نفعی نمی‌برند.

دکتر عارف مرادی، سکسولوژيست